Breakdance je jedan od četiri
elementa Hip hopa. Ples koji neki nazivaju ‘’okretanjem na glavi’’ a neki ‘’načinom života’’ u Crnoj Gori nije baš
popularan. Gotovo nikakvi uslovi za treniranje i nedostatak ljudi kako bi
formirali grupe koje ‘’brejkuju’’ doveo je do situacije da postoji svega jedna
ekipa koja pleše. ‘’RIDE Crew’’ postigao je koliko-toliko publicitet nakon
pojavljivanja na show-u ‘’Ja Imam Talenat’’, s ciljem da pokušaju unaprijediti
svoje umjeće i privući još mladih da postanu bboy-evi. Bboy Amon Rašo (Rašo
Popović), jedan od članova RIDE-a, pokušao je da nam približi svoje viđenje
suštine bboying-a.
-Zdravo Rašo. Nedavno se završio show “Ja Imam
Talenat”, gdje je tvoj crew bio jedan od polufinalnih učesnika. Koji je bio cilj vašeg prijavljivanja, I da li su
reakcije ljudi bile očekivane?
-Zdravo Snežo. Cilj
našeg prijavljivanja prije svega je bio taj da pokažemo ljudima u Crnoj Gori,
da plesa kojim se mi bavimo ima i kod nas, što i jeste glavni razlog našeg
pojavljivanja u emisiji "Ja imam talenat". Što se tiče reakcija
ljudi, i jesu i nisu bile očekivane, naravno očekivao sam da će čuti za nas i
da ćemo tim putem biti malo eksponirani i eto da kažem "poznati", ali
i ne baš toliko koliko izgleda jesmo, bolje reći koliko nas zapravo ljudi
smatraju da jesmo, a u suštini i nismo.
- Već dugo godina si ''bboy'', kako je
sve to počelo, I otkud ideja da to bude baš breakdance?
-Oduvijek sam želio nešto više, naravno
samim tim da se u tome nečemu i pronađem. Motivaciju za bboying još od malena
mi je dao spot u kom sam vidio brejkera, to mi je zapravo i bio prvi put da
vidim brejking. Posle određenog vremena sam kupio igricu "Bboy" preko
koje sam u početku i “skidao” pokrete, bar neke osnovne, ili da kažem
"najlakše pokrete". Kasnije sam upoznao druga koji je takođe znao par
pokreta, počeli smo da razmjenjujemo znanje, a i ubrzo se skupila ekipa koju su
sačinjavala četiri brejkera, uključujući i mene, zvala se "Fantastic 4
crew". Trenirali smo na ulici, na kartonima koje smo skupljali i lijepili
kako bi smo mogli da treniramo cijeli dan. U početku smo nastupali na dječijim
rođendanima a za uzvrat smo ponekad dobijali prostoriju u kojoj smo mogli da
treniramo posle nastupa. Razna putovanja, upoznavanja sa drugim ekipama brejka,
su nam pomogli da savladamo osnove i saznamo nesto više o tome što radimo.
-Ono što je zapravo najzanimljivije je da ste vi jedini “bboying crew” u državi. Zbog čega, po tvom mišljenju nema više ljudi koji plešu break I da li je to što ste jedini prednost ili mana?
-Istina je da smo jedina
"Bboying" ekipa u državi. A moje mišljenje zašto je to tako je da, ni
mi, ni prethodne generacije brejkinga u Crnoj Gori nisu uspjele da prošire ples
ovdje, a samim tim mislim da niko ovdje i nije baš pokazivao neku pravu suštinu
brejka, zbog toga danas ljudi to smatraju "repovanjem na glavi" ili
mozda "valjanje po podu". A mislim da ima veze i sa samim mentalitetom naroda. A to što smo
jedina ekipa brejka nije baš prednost,
više gledam na to kao na manu, iz razloga što bi mnogo lakše bilo da nismo
jedini.
-Često se može čuti od breakdancera
da to u suštini nije samo ples, već stil zivota, na koji način ti to doživljavaš?
I, koliko je istinit taj stav?
-Prije svega bboying jeste način života a ne
samo ples. Brejking doživljavam kao stil života u kojem mogu da budem slobodan,
u kojem mogu da budem ja, u kojem svu svoju pozitivu, negativu, ili bilo koju
drugu emociju mogu da ispoljim kroz taj ples. U početku, kao i većini, je to
bilo kul kao aktivnost, ali vremenom kad uđe pod kožu shvatiš da si to ti, i da
je to dio tebe, da je to način na koji gledaš svijet, nacin na koji se oblačiš,
hodaš, ponašaš, plešeš, dijeliš, pričaš itd itd... A kad gledamo koliko je
istinit taj stav, sa moje strane je najiskreniji, koliko ulažeš sebe u brejk,
toliko ti se to i vraća.
-Ono
što me zanima je, na koji način ljudi oko tebe prihvataju
momke koji ‘’se okreću na glavi’’
s obzirom na to da tako uglavnom
nazivaju to što radite?
-Pa ne samo
brejkeri nego i drugi umjetnici Hip Hop kulture koji su u Crnoj Gori i nisu baš
prihvaćeni od strane naroda. Striktno za brejking, smatraju to kao "repovanje
na glavi", samo to govori o tome koliko nas ima ovdje i koliko je to zapravo
"prošireno". Ljudi ovdje to nisu puno gledali, pa ne mogu razumijeti
to toliko, naravno ne mogu reći da niko to ne voli, ima ljudi koji to podržavaju,
ali ti ljudi su manjina. Nadam se da smo našim uspjehom u emisiji "Ja imam
talenat" ,da kažem, ljudima malo otvorili oči što se tiče ovog plesa.
-Kada je u pitanju ples, kažu da je
energija najvažnija, možes li malo bolje da objasniš svima o čemu se zapravo
radi I šta se dešava onog momenta kada krene muzika? :)
-Da
naravno, najvažnija je energija. Pokret kad se radi, treba da se radi sa
maksimalnom energijom koja se prenosi u pokretu, a samim tim i drugim ljudima
dok plesač pleše. U trenucima kad krene muzika i počnem da plešem maksimalno
sam u tome, i tu smo samo ja i muzika, nema ničeg drugog, tako se ispoljava
energija, a i uopšte tako se najbolje pleše.
-“Battle” i “ freestyle” se vrlo često koriste uopšte u Hip
hopu, koliko to utiče na kreativnost I
koliko je značajno savladati ova dva vida izražavanja da bi postao plesač?
-Pa to i jesu dva najbitnija vida za savladati
kako bi postao kompletan plesač, prvo freestyle se mora znati ne samo da bi
mogao plesač da "betla" nego uopšte da igra. Freestyle, sama riječ-
slobodan stil, je momenat gdje možeš da pokažeš svoje sposobnosti i koliko si
zapravo kreativan, u početku to ide malo teže zbog flow-a i svega što je bitno
ne samo za ples nego i bilo koji drugi element kulture. Betlanjem i
fristajlanjem sa novim ljudima se skuplja iskustvo, i na same betlove ljudi se
motivišu, inspirišu jedni druge, i tako se postaje bolji u tome.
-San većine bboy-eva je da se pojave
na “Red Bull BC One”-u. Ti si prije nekoliko dana stigao sa
kvalifikacionog takmičenja Red Bull-a,
gdje si ušao u prvih 16. Kakav je osjećaj biti dio najvećeg svjetskog bboy
takmičenja i kolika je motivacija
to što iz sredine u kojoj nema baš mnogo
razumjevanja za stvari koje radiš
postigneš prilično značajan uspjeh?
-Bio sam na betlu "Red Bull Bc One Cypher
Serbia 2013" održanom u Beogradu, iskreno i nisam očekivano ušao u top 16
bboy-eva od otprilike 70 prijavljenih takmičara. To mi je dalo ogromnu
motivaciju, a osjećaj je stvarno nevjerovatan, pa eto ne mogu da ga opišem
ovdje. :D
-Otvorio si neku vrstu škole za break, pa me za kraj
interesuje, da li to vidiš kao način da povećaš
interesovanje ljudi, i
suštinski koje je tvoje mišljenje na čemu
sve treba raditi da bi se proširila misao o Hip hopu kao kulturi?
- Da, školu Brejkinga takođe
gledam kao jedan od načina širenja bboyinga u Crnoj Gori, za sada to ide
odlično, vidjećemo što će da bude u budućnosti.
Da bi se proširila Hip hop kultura u Crnoj Gori, ljudi koji imaju ikakve veze sa tim ovdje bi trebali da rade zajedno, da se više ulaže u to, jer ovdje ima dosta onih koji se razumiju u to i koji su dobri u tome što rade, ali mana je što većina nije zajedno. Što više organizacija, okupljanja, betlova, sarađivanja, nastupa i svega što može da se radi povodom toga, i mislim da bi se kultura proširila ovdje brže.
Da bi se proširila Hip hop kultura u Crnoj Gori, ljudi koji imaju ikakve veze sa tim ovdje bi trebali da rade zajedno, da se više ulaže u to, jer ovdje ima dosta onih koji se razumiju u to i koji su dobri u tome što rade, ali mana je što većina nije zajedno. Što više organizacija, okupljanja, betlova, sarađivanja, nastupa i svega što može da se radi povodom toga, i mislim da bi se kultura proširila ovdje brže.